יום רביעי, 18 בנובמבר 2009

האסתטיקה של המכונה


פרנק לויד רייט, ריהוט מעץ, 1901



פרנק לויד רייט, "בית המפל", פנסילבניה, 1934-5 - מבט פנים



פרנק לויד רייט, "בית המפל", פנסילבניה, 1934-5 - מבט חוץ



פרנק לויד רייט, "בית המפל", פנסילבניה, 1934-5 - מבט מהמפל


המחשה נהדרת של הבית. לחץ לקישור
http://www.youtube.com/watch?v=9CVKU3ErrGM



פרנק לויד רייט, בית רובי, שיקגו, אילינוי, 1909


פרנק לויד רייט, בית רובי, שיקגו, אילינוי, 1909 - תכנית קרקע



תקופת הפעילות של האר-נובו הייתה כאמור קצרה; להזכירכם, מסוף המאה ה-19 עד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914. התפתחות התעשייה, המדע והשינויים החברתיים הביאו למגמה חדשה בעיצוב – המודרניזם. זרם חדש זה נטש כליל את העיטור והשימוש במוטיבים מן הטבע. המאפיינים העיקריים של המודרניזם בעיצוב ובאדריכלות הם: 1. שימוש בצורות גיאומטריות פשוטות, 2. זוויות ישרות או חדות, 3.שימוש צבעים הטבעיים של החומרים: עץ, בטון, זכוכית, מתכת, פלסטיק. 4. שימוש מוגבל בצבע – בעיקר לבן, בז', שחור, אפור, שלושת צבעי יסוד (צהוב, אדום, כחול), 5. קומפוזיציות א-סימטריות, 6. משטחים נקיים ללא עיטור, מבנים חשופים וגלויים. התאמה למכונה מעצבים ומהנדסים עיצבו מוצרים בעלי צורות פשוטות ומדויקות שהתאימו לייצור המוני במכונה. אדריכלים הושפעו ממגמה זו ועיצבו מבנים בעלי צורות גיאומטריות פשוטות. גם בתחום האומנות חל מפנה לכיוון זה. המודרניזם הפך לפופולארי החל משנות השלושים במיוחד בגרמניה ובארה"ב. הצורות הפשוטות היו קלות לייצור וזולות לציבור הקונים. פרנק לויד רייט, היה אדריכל שביטא את המודרניזם באדריכלות בארה"ב. הוא השתמש בצורות גיאומטריות ובחומרים וצורות נקיים, ללא עיטור בצורות מן הטבע. בנייניו מאופיינים בקווים אופקיים המשולבים בקווים אנכיים. בתחילת דרכו המקצועית, תכנן פרנק לויד רייט בתים פרטיים שצורתם השתלבה עם הסביבה בה הם נבנו. הוא כינה זאת "אדריכלות אורגנית". כשבנה בתים באזור הערבה במערב ארה"ב, הוא בנה גגות עם שיפועים מתונים (גג נמוך) על מנת לא "לפצוע" את קו הרקיע. מ-1900 החל רייט בתכנון "בתי ערבה" כאשר המפורסם שביניהם הוא "בית רובי". לבית הייתה צורה לא סימטרית בעלת צללית אופקית ונמוכה. החלונות תופסים חלק ניכר משטח הקירות חלקם מעוטר בדגם גיאומטרי עדין של ויטראז'. בצבעים בז', חום, ירוק וכתום. הגגות עשויים כמשולשים רחבים מאד בבסיסם. צללית הגגות חורגת מקו הבניין. קומפוזיציית הבית א-סימטרית ללא עיטורים. חומר הבנייה גלוי (לבנים חומות אדמדמות מחומר מקומי המשתלב עם הסביבה). הגורם היחידי ש"פצע" את קו הרקיע הייתה ארובת האח שמעל הגג. בתוך הבית היה "חלל זורם" – חלל פתוח (ללא חללים סגורים) כאשר החלוקה הפנימית הייתה ע"י ריהוט ותקרה נמוכה. המרפסות החיצוניות והתקרה הנמוכה, יצרו תחושה של קשר בין פנים הבית לחוץ. לדעת רייט, האדריכל צריך לפשט את הבניין אותו הוא מתכנן. החדרים יתוכננו לנוחות הדיירים; יהיה קשר בין היעילות והנוחות לבין יופי הבניין. האח לחימום הוא מרכז הבית, החלונות החיצוניים מוארכים ותופשים חלק נכבד מהקירות החיצונים של הבית. יש תחושה שחלל הפנים זורם החוצה והחוץ נכנס פנימה. הבית על המפל אחד המבנים המיוחדים של רייט הוא "הבית על המפל" הנמצא ביער בהרי האפלצ'ים בפנסילבניה, ארצות הברית. הבית נבנה עבור משפחת קאופמן האמידה כבית קיט ובנייתו הסתיימה ב-1937. משנת 1964 משמש הבניין כמוזיאון למיליוני מבקרים. הוא מסמל את הקוביזם בצורה ובקומפוזיציה (קומפוזיציה של קוביות וזיזים). הבית בנוי ישירות מעל מפל מים. הוא מחובר לסלע בצד אחד ונפתח אל ערוץ הנחל. רייט תכנן את הבית כך שחללי המגורים והמרפסות הארוכות נבנו סביב לארובה העומדת במרכז הבניין כמו ענפים היוצאים מגזע עץ. הארובה עשויה מאבנים שנחצבו במקום על מנת ליצור קשר בין הבניין לסביבה. ריצוף הבית עשוי גם הוא מאבן מקומית. בתוך הבית נמצאות מדרגות המאפשרות לרדת אל הנחל מתוך הבית. קירות המרפסות חלקים ולבנים ובכך מדגישים את התערבות האדם בטבע, אך הם משתלבים בסלעים שסביב ומתחת לבית. הבית בנוי בצורה א-סימטרית מבטון מזוין ואבנים שנחצבו מהמקום. סביב חלל המגורים חלונות זכוכית גדולים ומרפסות היוצרים תחושה של חיים בתוך הטבע. יש כאן ביטוי מובהק ל"אדריכלות האורגנית" בה יש קשר חזק בין המבנה לסביבה, קשר בין הבית למקום.


מילות מפתח: אר-נובו תקופה קצרה, זרם חדש מודרניזם: 1. צורות גיאומטריות פשוטות, 2. זוויות ישרות או חדות, 3. צבעים טבעיים בעיקר לבן, בז', שחור, אפור, שלושת צבעי יסוד (צהוב, אדום, כחול), 5. א-סימטריות, 6. משטחים נקיים ללא עיטור, מבנים חשופים וגלויים. ייצור המוני במכונה. זול וקל לייצור, מבנים בעלי צורות גיאומטריות פשוטות. אדריכל - פרנק לויד רייט, בתים שצורתם השתלבה עם הסביבה - "אדריכלות אורגנית". גג משולש נמוך "בתי ערבה" "בית רובי, לא סימטרי, צללית נמוכה. חלונות גדולים, ויטראז'. גג חורג מקו הבניין. חומר הבנייה גלוי וטבעי. חלל פתוח, החלוקה פנימית ע"י ריהוט ותקרה נמוכה. קשר בין פנים הבית לחוץ. חלל הפנים זורם החוצה והחוץ נכנס פנימה. "הבית על המפל". מעל מפל מים, ארובה מרכזית מאבנים. חללי מגורים ומרפסות סביב ארובה. קוביזם, קשור לסביבה, א-סימטרי מבטון מזוין, חלונות גדולים מזכוכית, אבנים שנחצבו מהמקום. "אדריכלות אורגנית", קשר לבין מבנה לסביבה.

‏אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה