יום שני, 2 בנובמבר 2009

אר-נובו בברצלונה, ספרד



אנטוניו גאודי, כנסיית "המשפחה הקדושה", פרטים ממגדלי הכנסייה


אנטוניו גאודי, כנסיית "המשפחה הקדושה" (La Sagrada Família), ברצלונה, 1903-1926

הכנסייה נבנתה במרכז רובע מגורים במטרה לשמש מרכז דתי, חברתי ותרבותי לתושבי הרובע.
ביטוי להעלאת ערך המשפחה בנצרות הקתולית כמחאה נגד תהליך החילון שגבר יחד עם התגברות התיעוש.
ליד הכנסייה תוכננו להיבנות בתי מלאכה, בית-ספר ועוד. הבנייה מומנה מתרומות מאמינים,
לכן תהליך הבנייה היקר והמורכב ארך שנים רבות.
בשנותיו האחרונות הקדיש גאודי את כל זמנו לבניין הכנסייה. מותו של גאודי כתוצאה מתאונה, קטע את המשך הבנייה. היא חודשה והופסקה לסירוגין תוך מחלוקות רבות, משום שגאודי לא השאיר אחריו תוכניות עבודה מסודרות.
מבחינת עיצוב ארכיטקטוני, הושפע גאודי מסגנון האר-נובו (מוטיבים אורגנים בוטנים) ומהקתדרלות הגותיות שהתאפיינו במבנים גבוהים ובקווי מתאר ארוכים, חדים וצרים שיצרו את התחושה שהאדם קטן ביחס לאל. במבני הקתדרלות בלט עושר של פרטים וקישוטים, חלונות גדולים מעוטרים בויטראז'ים צבעוניים דרכם חדר אור מיסטי ושמימי אל תוך הכנסיה.
גאודי עיצב בצורה בלתי שגרתית. את עמודי הבניין בנה כך שהם נטויים אלכסונית זה כלפי זה ומחוברים בצורת קשתות פרבוליות. החלונות גותיים עם קשת מחודדת. הקיר שסביב הקשת מסוגנן בצורות עלים הנראים כתבליט עשוי חול.
בחזית המזרחית, פרטים מחיי ישו. השקעים והבליטות יוצרים משחקי אור מעניינים.
בראש המגדלים יצר עיגול מקשתות פרובליות מחוברות וקשתות קטנות עליהן, מעין פרח.
רוב החזית המזרחית נותרה לא צבועה, רק חלק קטן ממנה - דוגמיות של עלים, נצבעו בירוק ביניהן יונים לבנות המסמלות תקווה - רוח קודש על פי הנצרות.
גאודי תכנן לבנות שנים עשר מגדלי פעמונים (המסמלים את 12 השליחים) בגובה מאה מטרים אך הספיק לבנות רק שלושה. במרכז תכנן לבנות מגדל בגובה מאה ושבעים מטרים (יסמל את ישו). בניין הכנסייה נמצא כעת בתנופה וימשך על פי המשוער, עד לשנת 2026 (השנה המאה למותו של גאודי). המבנה מהווה אטרקציה תיירותית בולטת ומרשימה בברצלונה. 


אנטוניו גאודי, פארק גואל, ברצלונה



אנטוניו גאודי, פארק גואל, ברצלונה, ביתן הכניסה לפארק


אנטוניו גאודי, פארק גואל, ברצלונה, מעבר מקורה


אנטוניו גאודי, פארק גואל, ברצלונה, פרט מספסל אבן המעוטר בקרמיקה


אנטוניו גאודי, פארק גואל, ברצלונה, רחבת המשחקים מעל מגדל המים, 1910-1914

אזוביו דה גואל, פטרונו של גאודי, תכנן להקים שיכון וילות באזור הצופה על העיר ברצלונה. לשם כך הוא שכר את אנטוניו גאודי. בשל כישלון המיזם, שהיה מרוחק מהעיר ועל כן לא קרץ לעשירי התקופה, לא נבנו וילות נוספות והאזור נותר נטוש שנים רבות עד שנרכש על ידי עריית ברצלונה והפך לפארק ציבורי.
בפארק אלמנטים עיצוביים בהשראת אלמנטים מן הטבע. תוכננו בו אזורי בילוי, שבילים וספסלים באזורי מנוחה שנראו כמחילות באדמה. מעברי אבן מקורים ומקושתים יוצרים תחושה של אזור הרפתקני.
גאודי השתמש כאמור, בצבעים וצורות שהשתלבו עם הצמחייה ופני השטח.
בגרמי המדרגות שילב לטאה או דרקון ענק (אותו ניצח גאורגיאוס הקדוש המגן על קטלוניה שבירתה ברצלונה) מצופה בשברי אריחים צבעוניים.
המדרגות עולות אל רחבת ענק המשמשת כמגרש משחקים. מתחת למגרש עמודים תומכים, חלקם חלולים המנקזים מי גשמים למאגר מים ענק המשמש להשקיית הצמחים שבפארק. החלל שבין העמודים תוכנן למסחר.
ספסל האבן מתוכנן מבחינת הנדסת אנוש לתמיכה בגב תחתון. למרות החומר הקשיח הוא נוח לישיבה.
מי גשמים זורמים במהירות ממנו למרזבים כך שאזור הישיבה יבש זמן קצר לאחר הגשם.
הספסל מצופה בשברי אריחים צבעוניים ונראה כנחש מתפתל ענק.


אנטוניו גאודי, בית (קאזה) מילה, ברצלונה



 פרטים מהבניין



בית (קאזה) מילה, בית דירות גדול פינתי ממוקם במפגש בין שני רחובות. הבניין בצורת פינה מעוגלת, אין בו קווים ישרים. הקימורים וקיעורים של החזית נראים כגלי ים או דיונת חול. חזית הבניין עשויה אבן גיר מחוספסת המזכירה חול ים בשילוב אריחים לבנים. על הגג פתחים מעוטרים באבנים צורת צלבים. על גג הבניין ארובות בשלל צורות וצבעים הנראות כראשי לוחמים עם קסדות מצופות באריחי קרמיקה.
מעקות המרפסות שבחזית הבניין עשויים ברזל ועוצבו בצורה אורגנית - מזכירים צמחים מטפסים בין סלעים או אצות-ים. כל מרפסת שונה מהשנייה. קירות החדרים קמורים וקעורים ולהם יוצרו רהיטים תואמים.
הבניין נראה כפסל סביבתי.


מצגת בנושא גאודי בברצלונה


בסוף המאה ה-19 הושפעה ברצלונה, יותר משאר הערים בספרד, מסגנון האר-נובו ששלט באירופה. ברצלונה פרחה בתחומי התרבות, התעשייה והעסקים. שכבה רחבה של בורגנות חיה בעיר. האר-נובו כונה בפי תושביה "מודרניסטה".
אנטוניו גאודי אנטוניו גאודי היה אדריכל שהתפרסם בזכות סגנון העיצוב הפיסולי של בנייניו. גאודי יצר בניינים בסגנון מקורי לחלוטין, לא שגרתי, השופע בדוגמאות סבוכות ומורכבות, צורות אורגניות (קונכיות, עלים ושורשים), קשתות ארוכות ומחודדות וצורות המזכירות זרימת מים. בניניו של גאודי משקפים את הייחוד של האר-נובו בברצלונה. בבנייניו הוא שילב צורות מהתקופה הגותית בה הייתה ברצלונה בירת קטלוניה העצמאית. הוא השתמש גם באלמנטים אורנמנטאליים מהתקופה המוסלמית בספרד של ימי הביניים. הצורות, הצבעים והחומרים בהם השתמש גאודי העניקו לו מעמד של פסל-אומן בנוסף להיותו אדריכל. הוא נמנע מלהשתמש בפלדה ובטון מזוין שאפיינו את סגנון הבנייה המודרני בתקופתו. גאודי העדיף להשתמש בחומרים טבעים כמו אבן ולבנים. הוא שילב פסיפסים, שברי חרסינה צבעוניים וזכוכית לעיטור חזיתות הבניינים שעיצב.
שלדי בניניו היו תמיד מאבן מלוטשת שנראתה כיציקת בטון. חלקי המבנה: המעקים, חלונות, מרפסות, גגות וארובות בעלי צורה מתמשכת ומעוקלת בסגנון אר-נובו - שונה מבניין מסורתי.
גאודי לא בנה מתוך תוכנית. הבניין עוצב תוך כדי בנייה. רק עשירי ברצלונה יכלו להשתמש בשרותיו כאדריכל כי תהליך הבנייה היה מורכב, יקר וארך מספר שנים. רוב בנייניו של גאודי נבנו בברצלונה. הם נראים כפסל סביבתי אורבני המעורר את סקרנותם של תיירים רבים הפוקדים את העיר, בהם: קאזה מילה, פארק גואל ומבנה כנסיית "המשפחה הקדושה" שלא הושלם עד היום. על פי אחת השמועות, הוא מת כאשר נדרס על ידי חשמלית בסמוך לכנסיית "המשפחה הקדושה" בעודו צועד לאחור, אוחז בתוכניות הבנייה של הקתדרלה ומסתכל על מגדליה.



שאלות חזרה

1. מי היה אנטוניו גאודי?

2. כיצד כונה סגנון האר-נובו בפי תושבי ברצלונה?

3. תאר את סגנון הבניה של גאודי.

4. באיזה חומרים השתמש גאודי?

5. כיצד נראו חלקי מבנה הבניינים של גאודי?

6. כיצד תכנן גאודי את בנייניו?

7. היכן נבנו רוב בנייניו של גאודי?

8. מי השתמש בשרותיו של גאודי?

9. תאר את כנסיית "המשפחה הקדושה".

10. תאר את פארק גואל.

11. תאר את בית (קאזה) מילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה