יום רביעי, 11 בנובמבר 2009

אר-נובו בניו-יורק ארה"ב

לואיס קונפורט טיפני, מנורות שולחן, ברונזה וזכוכית צבעונית, 1900.

סגנון האר-נובו מצא את מקומו גם בארה"ב. לואיס קונפורט טיפני היה אחד ממעצבי האר-נובו הבולטים בניו-יורק. בצעירותו למד ציור בפריס. הוא סייר במצרים, ספרד ואיטליה והושפע מיצירות האומנות שפגש. טיפני התלהב במיוחד מזכוכית רומית עתיקה, מויטראז'ים בקתדראלות בצרפת. עם חזרתו לארה"ב, הוא פיתח שיטות עיבוד ויטראז'ים בזכוכית ומתכת. בתחילה, הוא עיצב בעיקר ויטראז'ים לחלונות לעשירי ניו-יורק.
כמעצב, התאכזב טיפני מרמת העיצוב התעשייתי בארה"ב. ב-1879 הקים חברה שפיתחה "זכוכית מחליפה צבעים". הוא עיצב בזכוכית פריטים שימושיים זולים כמו מנורות, אגרטלים ובקבוקי בושם. מוצריו יוצרו בפס ייצור המוני, כך שמחירם היה זול. במנורות השולחן שעיצב הוא שילב זכוכית צבעונית בנוסח הויטראז'ים של ימי הביניים. הצורה הכללית של האהיל מזכירה עלי כותרת. הרגל ובסיס המנורה עשויים ברונזה. בבסיס המנורה רואים כעין רשת-עורקים של עלים או כנפי חרקים. בזמן עיבוד הזכוכית, בעודה חמה, פוזרה עליה אבקת ברונזה, כך שהתקבל אפקט מתכתי זוהר.
מנורת טיפני יוצרה בייצור המוני כך שכמעט בכל בית בניו-יורק הייתה מנורת טיפני כלשהי בעשור הראשון של המאה ה-20.
טיפני נחשב לגדול מעצבי האר-נובו בארה"ב.
מילות מפתח:
אר-נובו בארה"ב, מעצב - טיפני, הושפע מאומנות מצרים ואירופה, ויטראז'ים בכנסיות בצרפת.
בניו-יורק: מנורות ואגרטלים, ייצור המוני, מנורת שולחן, ויטראז', עלי כותרת, אבקת ברונזה, רגל ובסיס מברונזה בצורת עלים או כנפי חרקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה