יום חמישי, 10 בספטמבר 2009

* הייצור והצריכה ההמוניים בשיטה האמריקאית



ראה סרט מקסים של צ'ארלי צ'אפלין "זמנים מודרניים"

https://www.youtube.com/watch?v=YDrmKbOgAbk


מפעלי "פורד" פס ייצור בשיטת הסרט הנע

מפעלי "פורד", פס ייצור במחלקת רכיבי ההגה, מודל T, 1933

פרוק 3 מכוניות "קדילק" והרכבה מעורבת (האחדה) 1908

סמואל קולט, אקדח קולט "נייבי" 36, 1851
עקרונות האחדה

תנופת התיעוש התאפשרה הודות לטכניקות ייצור וארגון בעבודה, שהתבססו על עקרונות האחדה (סטנדרטיזציה). הכוונה כאן לייצור ממוכן של מוצרים, שרכיביהם זהים לחלוטין, כך שניתן להחליפם במקרה הצורך. הרכיבים יוצרו במכונות שנועדו לבצע סדרה של פעולות מכאניות. על מנת להגיע לדרגת האחדה כזאת, צריך היה להגיע לדיוק מרבי בתכנון המידות ובייצור הרכיבים, לפשט אותם ולארגן את שיטת העבודה של הרכבתם. פותחו מכונות מיוחדות לסוגי עבודה מיוחדים. התכנון והעיצוב הותאמו לתהליכי הייצור.
שיטת הייצור בסרט נע אפשרה ייצור המוני ברמה גבוהה ובמחיר נמוך. יתרונות השיטה הם רבים, חיסכון בכוח אדם, תהליכי ייצור מהירים, מחיר זול של המוצר, אפשרות החלפה מהירה וזולה של רכיב מקולקל.
תהליך הפיתוח ויישום השיטה התחיל במלחמת האזרחים בארה"ב (מדינות הצפון נגד מדינות הדרום). הצבא היה זקוק לנשק, בגדים ומזון. שיטת הייצור ההמוני על בסיס האחדה אפשרה לפרק מספר רובים, להשליך את רכיביהם לערימה ולהרכיב רובים חדשים מהרכיבים שנבחרו מהערימה.

שיטות הייצור ההמוני עברו גם לתחום האזרחי. שיטות ייצור אלו נודעו בשם "השיטה האמריקאית".
שיטה זו דגלה בתהליך ייצור מקוצר, מוצרים פשוטים וזולים, שוק צרכנים ממוצע ורחב, מכונות ייצור שחוסכות בכוח אדם.
ייצור המכוניות באירופה התבסס על עבודה ידנית ועל כמות מוגבלת של מכוניות. לעומת זאת בארצות הברית נהפכה המכונית לכלי פופולארי. שיטות ייצור בסרט נע חדרו גם לתעשיית המכוניות. הנרי פורד הכניס שיטות אלו למפעל המכוניות שלו. שש מאות אלף מכוניות דגם T יוצרו בשנת 1916. עלות ייצור המכונית 360 דולר. התפוקה גדלה פי 30 והמחיר ירד לחצי תוך שש שנים. עד שנת 1927 יוצרו 15 מיליון מכוניות מדגם זה. להנרי פורד מיחסים את המשפט הבא "כל אחד יכול לבחור לעצמו צבע כטעמו, בתנאי שיהיה זה שחור". משפט זה מבטא היטב את עקרון ההאחדה.



שיטות השיווק לצריכה המונית
דפים וקטלוג "סירס וריבאק", 1897.

שיטות השיווק לצריכה המונית


בעקבות הגידול בייצור התפתחו גם אמצעי השיווק. הם הפכו לחלק מתהליך הייצור. בתנאי המרחבים העצומים של ארה"ב, היה צורך להגיע לצרכנים במקומות רחוקים ונידחים. הוקמו חברות הפצה ביניהן "סירס וריבאק". השיווק נעשה בעזרת הדואר, על ידי שליחת קטלוגים פרסומיים של מוצרי חברות אמריקאיות. הקטלוגים שימשו תחליף לחנויות כל-בו במרכזים העירוניים עבור תושבי עיירות נידחות שלא יכלו לבקר בהן. עקב כך התפתח מאד ענף הפרסום בקטלוגים ובכרזות, בשלטי חוצות ובעיתונים.
הפרסום התאפיין בעומס מידע כתוב המפרט את יתרונות המוצרים המפורסמים ואת הכדאיות בקנייתם. הודגש המחיר הזול והעיצוב הנאה. הפרסום גרם לתחרות עצומה בין החברות המייצרות.

בעמוד השער לקטלוג משמאל, מוצגת אשה מרחפת בין עננים. היא אוחזת בידה הזמנת דואר למוצרים; בידה השנייה היא אוחזת קרן שפע ממנה נשפכים שפע של מוצרים. מימין מוצג זוג ממעמד בורגני עם כלב, קוראים בעיון קטלוג, מתחתם שם החברה באותיות גדולות. מטרת התמונה ליצור עניין והזדהות מצד ציבור הצרכנים הפוטנציאלי המקבל את הקטלוג.

בארה"ב היה יתרון לפרסום ולשיווק משום שכולם דברו אותה שפה - אנגלית. באירופה המצב היה קשה יותר משום שבארצות השונות דברו שפות שונות כך שהפרסום היה מקומי, מצומצם לארץ מסוימת ולא לכל אירופה.באנגליה ובאירופה כוון הפרסום למעמד הבינוני שביקש לחקות את טעם האריסטוקרטיה. בארה"ב כיוונו את הפרסום לשוק רחב שהושפע מטעם המעמד הבינוני באירופה. המהפכה התעשייתית בארה"ב הייתה מהירה מאירופה. מכונות ביצעו את רוב העבודות שבוצעו בעבר בכלים ידניים. שעות הפנאי גדלו ושבוע העבודה קוצר, רמת החינוך ורמת החיים עלו בהתאם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה