יום שני, 12 באוקטובר 2009

ארטס אנד קרפטס


כריסטופר דרסר, קנקן זכוכית, 1880-1882

"אסתטיקה מתועשת", שילוב עיצוב בתהליך הייצור.

התאמת המוצר לייצור ממוכן בסדרות.

ראשית דרך של המודרניזם בצורה, חומר ותהליך ייצור תעשייתי.

גישת עיצוב פורמליסטית:

צורה מבטאה תפקיד - שימוש

קווים נקיים ללא עיטורים

החומר מכתיב את הצורה, שילוב בין מתכת וזכוכית



ימין: צ'רלס אשבי, מזנון מעץ אלון, 1906. שמאל: פטר וולס, מזנון מעץ הבנה.

מלאכת יד בסגנון עבודת עץ מימי הביניים

קו המחשבה היה שככל שהמעצב יהיה מעורב בייצור, כך תשתפר איכות המוצר.

מטרות הגילדות היו:

להמשיך את מסורת בתי המלאכה בהן המעצב הוא גם היצרן והאומן

לעצור את השפעת העיצוב תעשיתי - ייצור תעשייתי המוני

לשמר תקני איכות של חומר, צורה וייצור.



צ'רלס אשבי, כלי כסף, 1904-1901

ידיות ארוכות ביחס לכלי ומעוגלות, מראה אלגנטי משדר יוקרה ואיפוק
העיטור לא מתחרה במבנה הכלי. הכלי הימני עומד על כדורי כסף המעניקים למראהו קלילות. 





ויליאם מוריס, כסאות, דף מקטלוג מוצרים 1910

סדרת כסאות מדגם "סאקס"

ייצור תעשייתי, על ידי מכונות בהתאם לצרכי השוק.

כסא מלבני, מבנה עשוי עץ בצבע כהה.

חד, דו או תלת מושבי.

מושב עשוי מקלעת קש.



ויליאם מוריס, דו מושב, 1865
חומרים טבעיים: עץ צבוע בצבע כהה והמושב עשוי מקלעת קש. 
הצורות מלבניות ונקיות. הצורה סימטרית.
ויליאם מוריס הבין שעל מנת להתקיים מבחינה כלכלית, עליו להתפשר ולייצר 
בעיקר רהיטים בייצור תעשייתי בהתאם לדרישות השוק.


ויליאם מוריס, דגם לאריחים ושטיח קיר
עיטור סימטרי, דגם הלקוח מצמחיה ופריחה
צבעוניות שקטה. האריחים יובאו מהולנד וצוירו ע"י ויליאם מוריס. 
הציור מדויק ובעל פרטים, הקומפוזיציה סימטרית, הצבעוניות בגווני כחול וירוק על רקע כחול כהה.
מקור ההשראה: כלי פורצלן סינים וצמחים ופרחים מהטבע



הבית האדום (פנים וחוץ), ביתו של וויליאם מוריס
הבית נבנה מלבנים אדומות, בניה מסורתית רחוקה מטכנולוגיות מתקדמות.
הסגנון מושפע מהבניה בימי הביניים. הבית היווה עבור חברי הקבוצה סמל לעבודת כפיים.קיים קשר עיצובי הדוק בין חוץ לפנים הבית. גג הבית משופע, בעל גמלונים בגבהים שוניםעם חלונות בתוך הגג. ארובות גדולות עשויות לבנים מזדקרות מן הגג.




"ארטס אנד קרפטס" - בעברית: "אמנות ואומנות" דהיינו, שילוב אמנות - יצירתיות ודמיון עם אומנות - מלאכת יד.

"ארטס אנד קרפטס" היא תנועה אמנותית שהתפתחה בבריטניה במאה ה-19, כאשר שלושה אדריכלים ומעצבים, פוּגִ'ין, ג'ון ראסקין וויליאם מוריס, התנגדו לייצור המוני של רהיטים במכונות משום שהוא ירוד והופך את המעצב למכני בעצמו ללא שמירה על ערך האמנות.
התנועה יצאה נגד הקישוט המוגזם באותה תקופה ודיברו על חזרה לעבודה כמו בימי הביניים.כלומר, בשיטות ייצור בסדנאות קטנות, ייצור פריטים בודדים, שימוש בחומרים טבעיים מבלי להסתיר את החומר. המוטיבים העיטוריים על גבי המוצר נעשו בהשראת הטבע.
מטרתם הייתה לעמוד כקבוצת לחץ כנגד רמתו הירודה של העיצוב התעשייתי להגן על המעצב, על מעמדו וזכויותיו, ולשמור על סטנדרטים גבוהים של איכות וצורה. כמו כן, מקימי התנועה טענו שהמכונה תפסה את מקום האדם וגרמה עקב כך לאבטלה, לניצול עובדים ולהגדלת הפער בין המעמדות.
הם בחרו במילה "גילדה" שהיא אגודה של בעלי מקצוע העוסקים באותו תחום, שמטרתה להגן על האינטרסים המשותפים שלהם ולקיים כללי אתיקה בין חברי האגודה. הגילדות התפתחו מאגודות עזרה הדדית או אגודות עסקים קטנים, שכל חבר בהן היה אומן או בעל מלאכה עצמאי או בעל סדנה או חנות. יש לה הקשר למבנה החברתי בימי הביניים – הקשר של כבוד ועצמאות לבעלי המלאכה והאמנים - שיתוף פעולה בין אמנים ובעלי מלאכה.
המחלוקת המרכזית שהועלתה בנוגע לתנועה הייתה שה"ארטס אנד קרפטס" מנסה להחזיר את השעון אחורנית, ושהיא אינה יכולה להיות מעשית בחברה מודרנית אורבנית, צרכנית, מתפתחת.
למרות מחלוקות מסוג זה, חלחלה התנועה ונפוצה באירופה. ההבדל בין ה"ארטס אנד קרפטס" האנגלי לבין זה שהתפתח בארצות הברית היה טמון במחיר המוצרים. התנועה האנגלית, כאמור, ייצרה אמנות בעבודת יד, שיווקה מוצרים אשר מחירם לא התאים לצרכן הפשוט, והוגבלה לקהל הצרכנות האמיד. לעומת זאת, התנועה בארצות הברית נעזרה בייצור ממוכן, דבר שהוזיל את מחירי המוצרים ופנה לקהל צרכנים רחב יותר.






שאלות חזרה:1. מה הסיבה להקמת תנועת "ארטס אנד קרפטס"?
2. מהי גילדה?
3. איזה חלוקת היתה סביב הקמת "ארטס אנד קרפטס"?
4. ציין את ההבדלים בין תנועת "ארטס אנד קרפטס" באנגליה לעומת ארה"ב.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה