יום רביעי, 14 באוקטובר 2009

אר-נובו


אנגליה: קטלוג פרסום של אפנת "ליברטי", שמלה, (רקמות שוליים רחבים).
השמלה ארוכה מבד קל ואוורירי הזורם לאורך הגוף והשרוולים.
בחלקה התחתון שובל בעל רקמה בסגנון האר-נובו.


אנגליה: אוברי בירדסלי, 1893, איור למחזה"שלומית" של אוסקר ווילד.האומן הושפע מהדפסים יפניים, האיור שטוח ובולט בניגודיות שבו.חלוקה לאזורים הצבועים בשחור ולבן לעומת קווים מעודנים של הדמויות.דמותה של שלומית מרחפת בתוך ענן לבן על רקע שחור;היא אוחזת את ראשו הכרות של יוחנן המטביל - שיערה שחור ושערו בהיר,דמו של יוחנן יוצר שלולית המסמלת מוות, ממנה צומח פרח המסמל חיים חדשים.באיור קיים עימות בין יופי למוות, האלימות הקשה מוצגת בדמויות, קו זורם ומתפתל וכתם רכים מעודנים.

מקורות השראה לאר-נובו: אמנות יפנית, מצבה אירית (תרבויות חוץ מערביות).


מקורות השראה לאר-נובו: דגמים מן הצמח והחי.


"אר-נובו" (בצרפתית: Art Nouveau) בפירוש מילולי - האמנות החדשה.
סגנון זה פרח באנגליה, צרפת, בלגיה, ספרד וארה"ב מסוף המאה ה-19 ועד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914.
"אר-נובו" הוא סגנון עיצובי עיטורי (קישוטי). מקור ההשראה מבוסס על אלמנטים אורגניים מהטבע כמו: צמחייה, פרחים, ענפים ודמות האשה - צורות זורמות ומפותלות. בנוסף לכך, הושפעו האומנים מצורות וצבעים מעולם החרקים, עופות - נוצות טווס, שריונות צבים, קשקשי לטאות וכד'. 
מקור השראה נוסף לזרם זה בא מהאמנות היפנית שהתאפיינה בשילוב תמונות (דמויות של גיישות ומוטיבים של פריחת עץ הדובדבן והר פוג'י) עם טקסט (משיחות מכחול חופשיות) על רקע חלק ונקי.
סגנון האר-נובו מצא ביטוי ברהיטים, בפיסול, בעיצוב גרפי ובאדריכלות. העיטור שולב כמרכיב מבני בלתי נפרד מהם.
מעצבים, אמנים, אדריכלים, מהנדסים ותעשיינים שפעלו בסגנון זה, ניסו לגשר בין הקדמה הטכנולוגית לבין סגנון העבר. הם השתמשו בחומרים כמו ברזל יצוק וזכוכית. בתחום הריהוט, פותחה שיטה לכיפוף עץ בלחץ, בעיקר לכסאות.
סגנון ה"אר-נובו" התאפיין בשני זרמים עיקריים:
1. זרם שהדגיש את הקוויות ואת המבנה האורגני השוטף. קו עיצובי מתפתל וזורם כמו בטבע.
2. זרם הפשטות שמקורו מהאמנות היפנית שבא לידי ביטוי בבניינים, ברהיטים, איורים ועיטורים.

השפעת סגנון "אר-נובו" ניכרת ביצירותיהם של ציירים ופסלים רבים גם בימינו.

אר-נובו באנגליה
אוברי בירדסלי, אומן בריטי שעל אף שמת בגיל 26, הספיק במשך שש שנים ליצור איורים לאגדות עם, למחזות ולירחונים. באיוריו בולט סגנון האר-נובו. הוא שילב בהם צמחיה ודמויות מוארכות וקוויות. באיור למחזה "שלומית" מאת אוסקר ווילד, רואים השפעה של הדפסים יפנים. האיור בשחור לבן, דמותה של שלומית מרחפת בתוך ענן, נושאת בידיה את ראשו הכרות של יוחנן המטביל. דמו המטפטף יוצר דימוי של בריכת מים (בתחתית האיור) ממנה צומח פרח עדין.
אוברי בירדסלי יצר ניגודיות בין שערו הבהיר של יוחנן לבין שערה השחור של שלומית. בין קו זורם מפותל או מסולסל לכתם שחור, יופי מול הנושא הקשה (מוות) כפי שמתואר באיור.
סוחר אנגלי בשם ליברטי עודד מעצבים ליצור בסגנון אר-נובו. המוצרים שנוצרו בעידודו כונו "ייצור תעשייתי אנגלי מודרני". בין המוצרים היו בגדים שכונו "אופנת ליברטי" - שמלות ארוכות מבד קל עם קפלים רקום בשוליים וזורם לאורך הגוף עד הרצפה. השמלה יצרה צללית נשית מוארכת.

מקורות: בן-פשט מ., 2000. היבטים בתולדות העיצוב, משרד החינוך, האגף למדע וטכנולוגיה
הדס נ., 2003, עיצוב ואדריכלות בעת החדשה, דוד רכגולד ושות' בע"מ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה