יום שני, 19 באפריל 2010

* פוסט מודרניזם


פול לודיק, כסא "אפרטהייד", משענת: רשת גדרות, מושב ורגליים: עץ צבוע


אלכס לוקיאדה, טלפון, יציקת מלט על רשת ברזל, שפורפרת בציפוי זהב, לחצנים מחרוזי זכוכית, ניו יורק, 1980


ז'אן פול גוטייה, עיצוב ואופנה למדונה, 1990






פאולו פורטוגזי, סטנלי טייגרמן, רוברט ונטורי,הנס הוליין, תכשיטים בדימויים ארכיטקטוניים : צמידים וטבעות.


ריצ'ארד סאפר, קומקום " המערב הפרוע " (מכסה דמוי הדק אקדח וברתיחה – שריקת רכבת)


צ'רלס ג'נקס, מערכת כלים לתה/קפה "פיאצה", 1983 לחברת "אלסי".


מאסונורי אומדה, כוננית "רובוט", 1981


אטורה סוטסאס, מיטת "זירת איגרוף" עם תצלום קבוצתי של חברי "ממפיס" 1981.


אטורה סוטסאס, כוננית "קרלטון", 1981 , עץ מצופה למינט, , פלסטיק מדופף.


אטורה סוטסאס, מנורת שולחן "טאהיטי", 1981 , מתכת ולמינט


קטלוג מוצרי "ממפיס", מתערוכה בלונדון, 1982, ריהוט, כלים ותאורה.


פרנק גרי, מוזיאון החלל , לוס אנג'לס, קליפורניה, 1984


פרנק גרי, ביתו הפרטי, סנטה מוניקה, קליפורניה 1978 – פנים


פרנק גרי, ביתו הפרטי, סנטה מוניקה, קליפורניה, 1978, חוץ.



מושבים משתנים, מזרונים ומושבים במעטפת C.V.P
ממולאים חרוזי פוליסטרן מוקצף
מעצב: רון ארד, סטודיו "ONE OFF" יעוד: מושבים למקומות בילוי. השראה: גוף האדם
סגנון: פוסט מודרני. במושבים מוצאים רעיונות רב-תרבותיים. ערבוב של סגנונות.
צורה אמורפית/אורגנית וגמישה, משתנה על פי צורת הגוף ורצונו של היושב, הישיבה נוחה - קיימת התייחסות להנדסת אנוש, החומר מאפשר איחסון ושינוי צורה, הצבעוניות עזה ומרהיבה, משעשעת ועליזה, מיועד למשתמשים צעירים המבלים במקומות קיט, ספורט ונופש.

ספת "מרילין" על שם מרילין מונרו
מעצב: הנס הוליין 1981 יעוד: ספה לישיבה ושכיבה. השראה: נראית רכה ומעוגלת כמו גוף של אשה או תכשיט יקר.
סגנון: פוסט מודרני. בספה מוצאים רעיונות רב-תרבותיים, ערבוב של סגנונות.
צורה א-סימטרית עשויה מעץ וריפוד מבד סאטן. צורות מעוגלות ומקושתות. נראית כמו כורסת הסבה מן התרבות הרומית הנהנתנית.


שרפרף/כסא לבארים
מעצב: פיליפ סטארק, 1990 יעוד: כסא לברים. השראה: שורש של עץ סגנון: חזרה לקווים מודרניסטיים.
קווים חלקים ללא עיטורים, המרקם חלק. מינימליזם - צורה פשוטה ומודרנית (בקורת כנגד הפוסט - מודרניזם מרובה הסגנונות). המושב עשוי מיציקת אלומיניום מצופה לכה, ללא ריפוד, גבוה בעל שלוש רגליים דקות ומעוגלות.
המבנה עשוי מקשה אחת. נראה כאלמנט אורגני. הסתעפות "השורש הקדמי" משמש משענת לרגליים.
המבנה מצומצם, ללא עיטור, הכיסא נראה לא יציב.

מסחטה לפרי הדר
מעצב: פיליפ סטארק, 1990 יעוד: מסחטה. השראה: חרגול בעל רגליים ארוכות סגנון: חזרה לקווים מודרניסטיים. קווים חלקים ללא עיטורים, המרקם חלקמינימליזם - צורה פשוטה ומודרנית (בקורת כנגד הפוסט - מודרניזם מרובה הסגנונות). הכלי בנוי מרגלים גבוהות ובראשו צורה עגולה ומחודדת בעלת חריצים. צורה זו מיועדת לסחיטת פרי הישר אל הכוס. הכלי לא נסתם משאריות הפרי הסחוט. הכלי משדר טכנולוגיה מתקדמת.

המסחטה שימושית ויעילה.

בסוף שנות השבעים קמו מספר אדריכלים ומעצבים כנגד המודרניזם הקלאסי שדגל בקשר בין צורה, חומר ותפקוד. הם טענו שסגנון זה יוצר שפה אחידה, אינו מתחשב בתנאים סביבתיים, משעמם ולעיתים גם לא פונקציונאלי, תפקוד לא יעיל. התנגדותם למודרניזם הקלאסי הושפעה מאמנות הפופ של שנות השישים ומהמעצבים הרדיקליים בבריטניה ואיטליה.
האדריכלות הפוסט-מודרנית צמחה בשנות ה-60 מן הרוח המסחרית קפיטליסטית האמריקאית, כמענה נגד האדריכלות המודרנית. היא שמה דגש על אסתטיקה, רעיונות רב-תרבותיים, מענה לצרכי המקום גם במחיר ביטול צורה מודרנית פשוטה - "פחות זה משעמם". ערבוב של סגנונות, אדריכלות המכילה שעשוע והומור, שימוש בחומרים זולים ויקרים,
הפוסט מודרניזם דגל כאמור, בריבוי סגנונות ורעיונות המושפעים מעושר תרבותי. סגנון הפוסט מודרניזם התפשט לתחומי האדריכלות, העיצוב, האמנות, הספרות והקולנוע. בתחום האדריכלות החלו האדריכלים הפוסט מודרניים לשלב אלמנטים הלקוחים ממבנים עתיקים - יווניים רומיים או מצריים. מעצבים לקחו מוצרים מודרניים קלאסיים והוסיפו להם אלמנטים קישוטיים בסגנון אר-דקו, קוביזם, פופ וכו'.
המעצבים הפוסט מודרניים השתמשו בחומרים זולים, ציפויי פלסטיק דמויי שיש או עור וקישוטים בנאליים. המוצרים עוצבו בצורות א-סימטריות ושידרו חוסר יציבות. קבוצת מעצבים בולטת בשם "ממפיס" הצליחה מאד בשנות השמונים. למוצרי הקבוצה היו דימויים מעולם החי, הרובוטיקה והאלקטרוניקה. הם היו צבעוניים ומקושטים וזכו לפופולאריות רבה ברחבי העולם. הייתה להם נוכחות מושכת שאי אפשר להתעלם ממנה ולכן הם זכו לחיקויים רבים ברחבי העולם. המעצבים הפוסט מודרניים ניסו ליצור קשר רגשי בין המוצר לאדם המשתמש. למרות הפופולאריות הרבה של סגנון "ממפיס" הפוסט מודרני, קמו מבקרים לתנועה הפוסט מודרנית בטענה שיש בה ריבוי סגנונות, אין בה מערכת חוקים ושפה אחידים, כך שהיא נגועה בחוסר אחידות ועקביות.
כמענה נגד הפוסט מודרניות קמו תנועות של מעצבים שדגלו במינימליזם עיצובי, בראשם עמדה קבוצת "זאוס" מאיטליה. הקבוצה דגלה בצמצום קיצוני בצורות וחומרים, דחיית שימוש באלמנטים מיותרים, אך שמירה על עקרונות אסתטיים שלעיתים נוגדים את עקרונות הנדסת אנוש, דהיינו - נוחות השימוש. העיצוב המינימליסטי יצר מוצרים הדומים לפסלים בגימור מושלם.
זרם נוסף שצמח בתקופה זו הוא ה-Trans Hi-Tech התמקד במוצרים שיוצרו כפריטים יחידים על ידי קבוצה קטנה של מעצבים.

סיכום:אדריכלות מודרנית דגלה בקשר בין צורה, חומר ותפקוד. הסגנון היה אחיד ומשעמם. אומנות הפופ והמעצבים הרדיקליים מבריטניה ואיטליה השפיעו על התפתחות העיצוב והאדריכלות הפוסט מודרנית החל משנות ה-60. הסגנון הפוסט מודרני דגל בערבוב של סגנונות, רעיונות רב-תרבותיים, שעשוע והומור ושימוש בחומרים זולים ויקרים. באדריכלות שילבו אלמנטים עתיקים יווניים רומיים ואף מצריים, אלמנטים בסגנון אר-דקו, קוביזם ופופ כעיטור למבנים חדשים. קבוצת "ממפיס" בלטה בעיצוב מוצריה בסגנון פוסט מודרני. לסגנון זה קמו מתנגדים שטענו שאין בו סגנון ושפה אחידים. כנגד הפוסט מודרניזם קמו תנועות של מעצבים שדגלו במינימליזם עיצובי - צורה פשוטה ללא תוספות מיותרות. לעיתים צורה הדומה לפסל אך לא תמיד נוחה להפעלה על פי כללי הנדסת אנוש.
זרם נוסף שצמח בתקופה זו הוא ה-Trans Hi-Tech התמקד במוצרים שיוצרו כפריטים יחידים על ידי קבוצה קטנה של מעצבים.
שאלות חזרה
1. מה הסיבה שהביאה ליצירת סגנון "פוסט מודרני"?
2. ממה הושפע הסגנון ה"פוסט מודרני"?
3. מה בולט באדריכלות ה"פוסט מודרנית"?
4. היכן התפשט הסגנון ה"פוסט מודרני"?
5. מה שילבו האדריכלים והמעצבים הפוסט מודרנים בעבודתם?
6. תאר את סגנון העיצוב ה"פוסט מודרני".
7. במה בלטה קבוצת "ממפיס"?
8. איזה תנועות קמו נגד ה"פוסט מודרניזם" ובמה הן דגלו?
9. תאר את הבגד שעיצב ז'אן פול גוטיה למדונה וכיצד הוא מבטא את הפוסט מודרניזם.
10. תאר את מוזיאון החלל בקליפורניה וכיצד הוא מבטא את הפוסט מודרניזם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה