יום רביעי, 27 באפריל 2011

* יפן - מרכז עיצוב לאחר המלחמה

איסי מיאקה, חליפת מכנסיים מסריג, קשירה באריג , דמוי קימונו, שנות ה - 80
עיצוב המשלב מסורת יפנית ובדים בסגנון אפריקני.
קיימת השפעה של אומנות המאה ה-20 - טכניקות וחומרם חדשניים.
עיצוב הבגד אבסטרקטי. שילוב הטקסטורות,
הקפלים והקשירות יוצר מראה יחודי ויוצא דופן.


כרזת פרסומת לווקמן "סוני", 1980, צילום יוסאקו קמקורה
נערה לבושה בגד קצרצר רוקדת לצלילי הווקמן כשלאוזניה אוזניות.
לידה גבר לבוש בקימונו מסורתי אף הוא עם אוזניות.
האשה משוחררת ואילו הגבר מאופק ושקט.
כל חד מקשיב למוסיקה בדרך שונה מאותו מכשיר "סוני".
המכשיר מתאים לבני תרבויות שונות מבוגרים וצעירים.
הכתובת "ווקמן" באנגלית מזכירה קליגרפיה יפנית
היא מחברת ויזואלית בין הדמויות.

כרזות לאולימפיאדת טוקיו, 1964 , צילום והדפס.
העיצוב היפני מתבטא בריכוז, צמצום וניקיון.
בצילום מאפייני הדפסים יפניים מסורתיים -
קומפוזיציה אלכסונית פתוחה יוצרת תחושה של דינמיות.
בהדפס - עיגול אדום על רקע לבן (השמש העולה - דגל יפן).
מתחתיו חמישה מעגלים משולבים - סמל האולימפידה (חמש היבשות)
הצבעוניות מצומצמת וסמלית, אין פרטים מיותרים,
שימוש בסמלים מוכרים מעביר מיד את המסר.

איסמו נוגוצ'י, מנורה עומדת עם אהיל מנייר – אורז,
על שלד תיל, רגל מעץ, 1952. השלד בנוי בצורת אות יפנית.
(בהשפעת טקס הדלקת נרות לתאורת חוץ בחגיגות מסורתיות ביפן,
אהיל נייר אורז תלוי: "אקארי". האהילים המסורתיים היו עשוייפ במבוק).

קאצו קימורה, אריזות מסורתיות ומודרניות למוצרי מזון, 1979
משי וכותנה קשורים בצרורות
האריזה האסתטית מכבדת את החפץ הארוז. סוגי המזון השונים מחולקים בקופסא ממודרת.

1. טקס תה מסורתי; כלי הקרמיקה לטקס
הטקס יוצר יראת כבוד ושלוות נפש הגורמים
להעריך את כלי הקרמיקה הצנועים המשמשים טקס זה.
2. חדר התה, מתחבר ישירות לגן האורנים. הגן והמקדש נתפסים כחלל אחד
הגן מעוצב כ"טבע אידיאלי" בעל גבעות מעוגלות ואגמים בעלי צורה חופשית.
3. כלי חרסינה מטקס התה המסורתי ; כלים (אגרטלים) דמויי "שקיות נייר".
4. קופסת עץ בשיבוץ מתכת, 1972


עיצוב מסורתי של כלים וחפצים
עיצוב פנים מסורתי: מחצלות (טאטאמי), דלתות הזזה מנייר אורז (טוקונומה),
בניה מעץ - חומרים טבעיים. פרופורציות על בסיס מודולרי,
פנים בית יפני מסורתי, חלל מרכזי, מראה לכיוון הגן

ביטויי הפילוסופיה הזן - בודהיסטית בגנים של מקדשים ובעיצוב הפנים שלהם
1. מבט לאולם ה"פניקס", המקדש הבודהיסטי של בודואין, אוג'י (ליד קיוטו), מאה 13
2. מראה הגן היפני המסורתי – מתוך מתחם מקדש או – קאריקומי, דאצ'יג'י.

עיצוב פנים מסורתי וחדר תה ביפן.
עיצוב החדר היפני מתאפיין בחומרים טבעיים לחלוטין, ללא צבע או ציפוי לכה. היפנים משתמשים בעיקר בבמבוק, כפיסי עץ, ונייר יפני. הם מתחברים זה לזה בדיוק מושלם, ללא דבק ומסמרים. הבית בנוי עץ, החלל הפנימי של הבית מחולק ע"י מחיצות או דלתות הזזה העשויות נייר אורז. המחצלת המסורתית של יפן נקראת "טאטאמי". היא עשויה מקש דחוס בעובי 5 ס"מ. המחצלת מחוזקת בשוליים בסרטי בד רחבים. גודל ה"טאטאמי" מטר על מטר וחצי. בבית היפני לא היו מיטות כך שהם ישנו על מחצלות "טאטאמי".
ביפן קיים טקס תה מסורתי של הכנת התה, הגשתו לאורחים ושתייתו. זהו טקס אומנותי לכל דבר שהתחיל במאה ה-13. הטקס אסתטי ומדויק ביותר וכל תנועה בו מחושבת ביותר. הטקס משמר בתוכו סממנים מן הפילוסופיה הזן-בודהיסטית - הרמוניה, יראת כבוד, שלוה וטוהר. כלי הטקס מעוצבים בפשטות חסכונית אשר השפיעה עמוקות על התפיסה העיצובית אסתטית של המעצבים ביפן המודרנית

יפן לאחר מלחמת העולם השניה
לאחר מלחמת העולם השנייה, אחרי התבוסה הקשה, תוך כדי תהליך השיקום, חלו ביפן שינויים תרבותיים מהירים. בכלכלת יפן חלה צמיחה חסרת תקדים. החברה היפנית הושפעה מן המערב. היא הפכה לחברה צרכנית בעלת מאפיינים מערביים. יפן הקימה אירועים בינלאומיים כמו אולימפיאדת טוקיו בשנת 1964 והיריד הבינלאומי באוסקה ובכך הפכה לחלק מהעולם המערבי.
למרות תהליך ההתמערבות, השתדלו היפנים לשמר את המסורת העתיקה שלהם ולהתאימה לתעשייה המודרנית. העיצוב היפני המסורתי מתאפיין בפשטות, בקומפקטיות, בשימוש בחומרים טבעיים, בדיוק, בשאיפה לשלמות ובישום עקרון המודולאריות. בתחום האריזה הם כיבדו את החפץ הארוז ולכן עטפו אותו בבדים מהודרים המהודקים בקשירה מיוחדת או ארזו אותו בקופסאות עץ.
בשנות השמונים, בלטו מאד מעצבים יפנים צעירים במיוחד בתחום האופנה. הם שילבו בבגדים שעיצבו סגנונות עיצוביים מהמסורת היפנית.
תרבות המערב הגיעה כאמור ליפן. תרבות ההמונים האמריקנית השפיעה עליהם מאד. הם צרכנים גדולים של "מקדונלד" "קוקה-קולה", מכשירים אלקטרוניים ועוד. המעצבים הגרפיים היפנים של שנות השבעים אימצו סגנונות מערביים כמו פופ אמריקני והיפר ריאליסטי. יחד עם זאת הם שילבו בעבודותיהם מסורות ציור יפניות כך שהן נקיות ומושלמות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה