יום שני, 22 בפברואר 2010

תרבות השפע, אמנות הפופ והשפעתם על העיצוב


מילטון גלייזר, כרזה לתקליט של בוב דילן, 1966


סממני תרבות שנות ה-60: מילטון גלייזר, עטיפת תקליט של בובו דילן
בהשפעה פסיכודלית, תרבות הסמים, כתות המזרח הרחוק, תעשיית החלל.

אולפני וולט דיסני, מיקי מאוס, שנות ה-60
גיבור "תרבות ההמונים" מסרטים ועיתונים מצוירים.


אנדי וורהול, הדפס של מרק עגבניות קמפבל על שקית קניות, 1966 הדפס רשת.


קופסת שימורים של מרק קמפבל.

סממני חברת השפע האמריקנית: 
אלביס פרסלי, "מלך" הרוק, שימש דמות לחיקוי בקרב הצעירים. 
הטרנזיסטור הראשון של חברת סוני 1955
באמצעותו הגיעה מוסיקת הרוק אל בני הנוער.
קופסת מרק קמפבל - מוצר תעשייתי המוני, שימשה לעבודותיו של אנדי וורהול.
קולאז' של ריצ'ארד המילטון, בשם "מה שהופך את הבית העכשווי כה שונה וכה מושך"
האמן מציג את הפופ ארט כפופולרי, מייצג את תרבות ההמונים,
ארעי, מתכלה, זול, צעיר, שנון, סקסי, גימיק, זוהר.

תהליך השיקום של אחרי המלחמה הסתיים באמצע שנות ה-50. הפריחה הכלכלית, השגשוג, השפע והתרבות החומרית אפיינו את ארצות-הברית.
בארה"ב של אמריקה נולדה תרבות ההמונים - חברה צרכנית דורשת נוחות. תרבות זו מתאפיינת בצריכת מכוניות, קולנוע, פרסום, קומיקס, מוסיקת רוק, מקררים, מדיחי כלים, מכונות כביסה ועוד. השפעתה פשטה על פני כל העולם.
אלילי הרוק-אנד-רול כמו אלביס פרסלי, החיפושיות, גיבורי סרטים כמו ג'יימס דין, מרלון ברנדו ומרילין מונרו היו מושא להערצה והשפעתם על התנהגות ולבוש הצעירים הייתה רבה. הם הולידו תעשייה שלמה בתחום הצילום, הגרפיקה והאופנה. במוצרים אופנתיים כגון אופנועים, קטנועים, רדיו טרנזיסטור ועוד חלו שינויים עיצוביים תכופים. הטרנזיסטור הפך למוצר הכרחי לנוער ובעזרתו הופצה מוסיקת הרוק. פרסומות בכתבי עת צבעוניים, תקשורת אלקטרונית, שלטי חוצות ואריזות, סייעו לפרסומאים ולמשווקים להגביר את הצריכה.
תרבות ההמונים יצרה את אמנות הפופ (pop art), מקור השם מהמילה פופולארי. היא מסמלת את תרבות ה"השתמש והשלך". אמני הפופ הכניסו לעבודותיהם קומיקס, פרסומות ועוד. העבודות התאפיינו בצבעוניות עזה וביטאו את חברת השפע האמריקנית שתרבותה היא תרבות הצריכה והשיווק, חברה תעשייתית העוסקת בשיכפול ע"י מיכון, חברה הנשלטת ע"י פרסום ותקשורת המונים.

שאלות חזרה:1. מה קרה בארה"ב לאחר תהליך השיקום?
2. מהי תרבות המונים?
3. תאר את השפעת גיבורי התרבות על הצעירים.
4. במה הסתייעו פרסומאים ומשווקים?
5. מה מאפיין את אמנות הפופ?
6. תאר את התמונות מהבחינות הבאות: סגנון, רקע תרבותי, קהל יעד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה