יום שני, 7 בדצמבר 2009

* סגנון ה"קו הזורם" בארה"ב

פרנק לויד רייט, מוזיאון גוגנהיים, ניו יורק, 59 – 1956 - חוץ ופנים.


התפתחות הטלפון מ – 1900 עדשנות ה – 80 (טלפון "הקו הזורם" משנות ה – 50).


ריימונד לווי, מטבח מודרני, שנות ה-40

ריימונד לווי, מקרר חשמלי, דגם "קולד פוסט" לחברת "סירס וריבק, 1935


אורלו הלר, מהדק סיכות, 1936


ארל הארלי, פרסומת למכונית קאדילק, 1958


מכונית מרוץ ודולפינים



אוטובוס אוטופי (תרשים), מטוס, ספינת אויר


בשנות השלושים והארבעים התפתח סגנון ה"קו הזורם". הצורות קיבלו את השראתן מדגים ומציפורים. המבנה היה מבנה אווירודינמי המנוגד במידה מינימלית לזרימת אויר. המבנה האווירודינמי יושם בתחום התעופה – ספינות אוויר ומטוסים. הם עוצבו בצורת טיפה – גוף חלק, מחודד בצד אחד ומעוגל בצד האחר. צורות שאופיינו בקווים זורמים, קצוות מעוגלים, משטחים חלקים וצללית נמוכה. כל זאת על מנת להפחית את החיכוך באוויר ולהגביר את היציבות.
סגנון ה"קו הזורם" עבר גם לתחומי תחבורה שונים. עיצוב מכוניות, קטרי רכבת. הצורות הזורמות תוכננו להשגת חיכוך מינימאלי והתנגדות מועטת ככל האפשר לאוויר או למים. הם שידרו מהירות – חיסכון בזמן ויעילות – חיסכון באנרגיה. הסגנון עבר גם למוצרים לבית ולמשרד כמו מכונות כביסה, שואבי אבק, טוסטרים, מקררים, מכשירי רדיו, טלפונים ועוד.
מוצרים שעוצבו בסגנון זה, היו חלקים, נוחים לניקוי. הם שידרו קידמה ועוצמה טכנולוגית. ייצורם ההמוני הוזיל את מחירם והגביר את תפוצתם.
בסוף שנות השלושים התפשטה הצורה גם לאירופה, במידה רבה הודות לתעשיית הסרטים האמריקנית. הצורות המעוגלות חדרו גם לאדריכלות ועיצוב פנים.
מקורות ההשראה ל"קו הזורם" באו מן הטבע. מהתבוננות בדגים או בציפורים, נתברר שצורת גופם הזורמת ומרקמם החלק (גם נוצות ציפורים), היא היעילה ביותר ליצירת חיכוך מועט ככל האפשר במים ובאוויר. מכאן התפתח המדע בתחומי ההידרודינמיקה – תנועה במים והאווירודינמיקה – תנועה באוויר.

שאלות חזרה

1. מה מקור ההשראה ל"קו הזורם"?

2. תאר את מבנה "הקו הזורם" ואת יתרונותיו.

3. באילו תחומים יושם סגנון "הקו הזורם"?

4. מה שידר סגנון "הקו הזורם"?

5. הסבר את המונח "אווירודינמיקה".

6. הסבר את המונח "הידרודינמיקה".

תגובה 1:

  1. דווקא יש כמה תחומי חיים היום, אילו מבחינת עיצוב המטבח והרכב, שבה הייתי מאמצת את סגנון ה"קו הזורם", לא רואה סיבה שלא..דווקא סגנון מגניב ומעניין.

    כלי אוכל

    השבמחק