יום רביעי, 10 במרץ 2010

* אנגליה - תקופת השיקום ואמנות הפופ


אופנה בהשפעת "אופ-ארט" על בגד ים, 1966
מוצרי פופ בהשוואה לסגנון המנכ"ל: למטה - מכנסונים בדגמים משעשעים, שנות ה-60
למעלה - פרסומת לכסאות נוח של אימס מכוונים לזוג האמריקני "המצליח, 1955
באמצע - טלפון מיקי מאוס וטלפון טלויזיה שיוצר על ידי חברת ATC.


מימין, אופנת מרי קוואנט שנמכרה בבוטיק, 1955, לונדון, שמלת מיני וחליפה.
משמאל, ג'אן דלאני, שמלת מיני פרחונית ושקופה מפלסטיק 1966.

פיטר מורדוך, כסא מתקפל מקרטון קשיח וצבעוני, 1957.
החומר חד-פעמי - המוצר זמני - ארעי.

היינץ אידלמן ושות', כרזה לסרט אנימציה של החיפושיות "צוללת צהובה" 1968.
תסריט על האלבום "סרג'נט פפר". בסרט משתלבים המוסיקה והגרפיקה.
מוסיקת הפופ ו"ילדי הפרחים", שימוש בסמים ומרד במבוגרים השייכים לעולם הישן.
סגנון הסרט מושפע מהקומיקס - דמויות שטוחות.
הכותרת כפולה ויוצרת תחושה של טשטוש כתוצאה משימוש באופ-ארט היוצר תעתועי עין.
ניכרת השפעת סוריאליזם - צורות דמיוניות, אבסורדיות,
 רחוקות מהמציאות החיות מתחת למים.
הצבעוניות הרוויה והזוהרת ניראית כלקוחה מעולם ההזיות והסמים.

קישור לסרט "צוללת צהובה":
ג'ורג נלסון, כסא מרשמלו, 1956, צינורות פלדה בציפוי לכה, 
שימוש בחומרים סינתטיים - כריות ויניל.
צבעים עליזים.


דוגמאות לעיצובי פופ בריטיים: קליף ריצ'רד לבוש מיקטורן בדגם הדגל הבריטי,
אריזות קרטון, חנות למוצרי מזון עם ארונות כקופסאות שימורים,
ציור קיר מרחוב קרנבי בלונדון.


ג'ורג נלסון, שעון "מולקולות"

מוצרים מתערוכת "פסטיבל בריטניה" 1951: ארנסט רייס, כסאות "אנטילופ";
אדוארד מילס, מסך "מולקולות".

מקורות ההשראה לתקופת השיקום בבריטניה ובאיטליה: חואן מירו, הנרי מור וג'קסון פולוק.


תרבות ההמונים ואמנות הפופ בארה"ב השפיעו גם על אמנים ומעצבים באנגליה של שנות ה-50. אומנות הפופ ותרבות ההמונים התמקדה בגורמים הבאים: מחיר זול, נעורים, תפוצת המונית, שעשוע, מין, זוהר ותחלופה מהירה של אופנה ומוצרים. אומני הפופ ביטאו עצמם ביצירות קיטש בעלות אופי של יצירה חולפת. סגנון הפופ השפיע על עיצוב פנים, עיצוב גרפי, אופנה וריהוט. הגוונים היו בצבעי יסוד זוהרים וחומרי המוצרים בעיקר סינתטיים. בני נוער אימצו בהתלהבות יתרה את תרבות ההמונים האמריקנית. המעצבים הושפעו ממוסיקת פופ ותופעות חברתיות כמו מרד הסטודנטים. מוסיקת הפופ ותרבות הסמים השפיעו במקביל במיוחד על העיצוב הגרפי בלונדון - אנגליה ובסן-פרנסיסקו - ארה"ב. בכרזות שעיצבו הם שילבו שדות פרחוניים וזיקוקי דינור פסיכודאליים מעולם ההזיות של מסוממים. המסרים היו קשים להבנה והיו בגדר חידות. ביצירות הפופ בלטה השפעת האר-נובו, סוריאליזם וזרם ה-op-art (דגמים מתעתעים של אומנות אופטית). בסרט ההנפשה "צוללת צהובה" על החיפושיות בלט החיבור בין המוסיקה לעיצוב גרפי. בסרט בלטו השעשוע, האבסורד והמחאה.
בתחום האופנה בלטה המעצבת מרי קוואנט; היא הביאה לעולם האופנה את רוח הנעורים בלבוש חדשני ומשעשע. פריטי לבוש נמכרו ב"בבזאר" בניגוד לאופנת העלית שנמכרה בחנויות יוקרה. אופנת הפופ הביאה את חצאית המיני, מכנסונים, גרבונים מעוטרים שהקרינו רוח נעורים שובבית, שימוש בחומרים מפלסטיק ונייר בחלקי לבוש מתפרקים. בתחום הריהוט החלו ליצור מחומרים זולים מוצרים חד פעמיים בצורות משונות כמו כיסאות מתקפלים מקרטון, כסאות מתנפחים מפלסטיק ועוד.

שאלות:1. במה התמקדו אומנות הפופ ותרבות ההמונים?
2. על אלו תחומים השפיעה אומנות הפופ?
3. מי הושפע במיוחד מאומנות ההמונים האמריקנית?
4. כיצד התבטאה אומנות הפופ בתחום העיצוב הגרפי?
5. כיצד השפיעה אומנות הפופ על עולם האופנה?
6. כיצד השפיעה אומנות הפופ על תחום עיצוב המוצר?
7. תאר כל אחת מהתמונות שלפניך מהבחינות הבאות: סגנון, צבעים, חומרים ומקורות השראה.