יום שני, 22 בפברואר 2010

תרבות השפע, אמנות הפופ והשפעתם על העיצוב


מילטון גלייזר, כרזה לתקליט של בוב דילן, 1966


סממני תרבות שנות ה-60: מילטון גלייזר, עטיפת תקליט של בובו דילן
בהשפעה פסיכודלית, תרבות הסמים, כתות המזרח הרחוק, תעשיית החלל.

אולפני וולט דיסני, מיקי מאוס, שנות ה-60
גיבור "תרבות ההמונים" מסרטים ועיתונים מצוירים.


אנדי וורהול, הדפס של מרק עגבניות קמפבל על שקית קניות, 1966 הדפס רשת.


קופסת שימורים של מרק קמפבל.

סממני חברת השפע האמריקנית: 
אלביס פרסלי, "מלך" הרוק, שימש דמות לחיקוי בקרב הצעירים. 
הטרנזיסטור הראשון של חברת סוני 1955
באמצעותו הגיעה מוסיקת הרוק אל בני הנוער.
קופסת מרק קמפבל - מוצר תעשייתי המוני, שימשה לעבודותיו של אנדי וורהול.
קולאז' של ריצ'ארד המילטון, בשם "מה שהופך את הבית העכשווי כה שונה וכה מושך"
האמן מציג את הפופ ארט כפופולרי, מייצג את תרבות ההמונים,
ארעי, מתכלה, זול, צעיר, שנון, סקסי, גימיק, זוהר.

תהליך השיקום של אחרי המלחמה הסתיים באמצע שנות ה-50. הפריחה הכלכלית, השגשוג, השפע והתרבות החומרית אפיינו את ארצות-הברית.
בארה"ב של אמריקה נולדה תרבות ההמונים - חברה צרכנית דורשת נוחות. תרבות זו מתאפיינת בצריכת מכוניות, קולנוע, פרסום, קומיקס, מוסיקת רוק, מקררים, מדיחי כלים, מכונות כביסה ועוד. השפעתה פשטה על פני כל העולם.
אלילי הרוק-אנד-רול כמו אלביס פרסלי, החיפושיות, גיבורי סרטים כמו ג'יימס דין, מרלון ברנדו ומרילין מונרו היו מושא להערצה והשפעתם על התנהגות ולבוש הצעירים הייתה רבה. הם הולידו תעשייה שלמה בתחום הצילום, הגרפיקה והאופנה. במוצרים אופנתיים כגון אופנועים, קטנועים, רדיו טרנזיסטור ועוד חלו שינויים עיצוביים תכופים. הטרנזיסטור הפך למוצר הכרחי לנוער ובעזרתו הופצה מוסיקת הרוק. פרסומות בכתבי עת צבעוניים, תקשורת אלקטרונית, שלטי חוצות ואריזות, סייעו לפרסומאים ולמשווקים להגביר את הצריכה.
תרבות ההמונים יצרה את אמנות הפופ (pop art), מקור השם מהמילה פופולארי. היא מסמלת את תרבות ה"השתמש והשלך". אמני הפופ הכניסו לעבודותיהם קומיקס, פרסומות ועוד. העבודות התאפיינו בצבעוניות עזה וביטאו את חברת השפע האמריקנית שתרבותה היא תרבות הצריכה והשיווק, חברה תעשייתית העוסקת בשיכפול ע"י מיכון, חברה הנשלטת ע"י פרסום ותקשורת המונים.

שאלות חזרה:1. מה קרה בארה"ב לאחר תהליך השיקום?
2. מהי תרבות המונים?
3. תאר את השפעת גיבורי התרבות על הצעירים.
4. במה הסתייעו פרסומאים ומשווקים?
5. מה מאפיין את אמנות הפופ?
6. תאר את התמונות מהבחינות הבאות: סגנון, רקע תרבותי, קהל יעד.

מודרניזם וסגנון המנכ"ל

"עיצוב אורגני" - ארו סארינן, כסא "טוליפ", 1957, 
מבנה הכסא מפוליאסטר משוריין בסיבי זכוכית, 
הבסיס עשוי מיציקת אלומיניום צבוע.
על המושב כרית פלסטיק אדומה.
הכסא מסתובב ומיועד לסביבה ציבורית ופרטית.


"סגנון המנכ"ל" - צ'ארלס אימס, כסא והדום להסבה, 1956,
עץ לבוד מכופף,ריפוד עור
רגליים מאלומיניום מושחר,
 בתחתית בסיסים עשויים פלסטיק וגומי.


"סגנון המנכ"ל" - צ'ארלס אימס, מושבים לאולמות המתנה (כסאות רתומים), שנות ה-60.

צ'ארלס אימס, חלל פתוח, מושבים רתומים, פוליאסטר ופלדה, שברולט "דה סוטו".


רובין ריי, כסאות נערמים, פלסטיק ופלדה, שנות ה-50.

המודרניזם האירופי בתחומי האדריכלות והעיצוב, השפיע על העיצוב בארה"ב של אחרי המלחמה. מסופים בנמלי תעופה, חדרי המתנה, משרדים ואולמות בבתי מלון נבנו בהשפעת זרם זה. חברות ריהוט ביססו את עיצוב מוצריהן על המודרניזם האירופי שהתאפיין במוצרים נקיים מקישוט.
בזמן מלחמת העולם השנייה פותח השימוש בעץ לבוד מכופף, ספוג סינתטי (פוליאתילן מוקצף) וסיבי זכוכית. תכונות החומרים הללו אפשרו תכנון וייצור צורות בעלות "עיצוב אורגני" מעוגל, חסכוני, קליל וחזק.

בהשפעת האדריכלות המודרנית של לה-קורבוזיה והעיצוב ה"אורגני" של סארינן, התפתח בארה"ב "סגנון המנכ"ל" שהדגיש את נוחות השימוש והקרין יוקרה והצלחה. רהיטים יוצרו מחומרים כגון: עור שחור, מתכת מצופה כרום ניקל, סיבי זכוכית ותחליפי עור. גם בני המעמד הבינוני - בעלי מקצועות חופשיים אימצו סגנון זה ורכשו מוצרים מסגנון זה.

"סגנון המנכ"ל" הוצג ע"י המוזיאון לאומנות מודרנית בניו-יורק כ"עיצוב טוב". 


שאלות חזרה:1. תאר את השפעת המודרניזם האירופי על האדריכלות והעיצוב בארה"ב.
2. מהו "סגנון המנכ"ל"?
3. תאר את הרהיטים שבתמונות מהבחינות הבאות: חומרים, סגנון, השפעה, תדמית.

* העיצוב האורגני

הרי ברטויה, כורסאות "תייל", 1951, לחברת "נול".

ארו סארינן, כסא "טוליפ", 1957, פוליאסטר משוריין בסיבי זכוכית,
בסיס ביציקת אלומיניום צבוע.

ארו סארינן, כסא "רחם" והדום, 1948, תבנית לטקס במילוי פיברגלס וריפוד בד,
בסיס צינורות פלדה.

התרחבות השימוש בתעופה אזרחית, הביאה להתפתחות עיצוב פנים במטוסים. הושם דגש על החלל הפנימי, נוחות, פאר, תאורה ובטיחות.
בתחום הריהוט החלו להשתמש בחומרים חליפיים חדשים שפותחו עוד בזמן המחסור של המלחמה כגון: עץ לבוד מכופף, יציקות סיבי זכוכית (פיברגלס), ספוג סינתטי לריפוד ועוד.
המודרניזם האירופי השפיע על המעצבים האמריקנים. מעצבים בולטים היו ארו סארינן והרי ברטויה. הם ניצלו את תכונות החומרים החדשים לייצור רהיטים בעלי צורות "אורגניות", מעוגלות וחסכוניות. צורות ששידרו יעילות ונוחות.
שאלות חזרה
1. תאר את השינויים שחלו בתחום העיצוב לאחר המלחמה.
2. באיזה חומרים השתמשו על מנת ליצור צורות "אורגניות"?
3. מה שידרו הצורות ה"אורגניות"?

יום שני, 15 בפברואר 2010

* השפעת מלחמת העולם ה-2 על העיצוב בארה"ב

ארל הארלי, מכונית קדילק, שנות ה-50

לאחר מלחמת העולם ה-2 החלו המדינות המנצחות והמנוצחות לשקם את הכלכלה ולעבור לייצור לצורכי שלום. ההתפתחות הטכנולוגית המהירה שהושגה לצורכי מלחמה הופנתה עתה, לעת שלום, לצמיחה תעשייתית. שינויים חברתיים ותרבותיים בעידן של התפתחות תקשורת המונים יחד עם התפתחות הסחר הבינלאומי, תרמו להגברת הצמיחה. לעיצוב היה חלק חשוב כמקדם מכירות. עיצוב הביא לאווירה אופטימית לקראת עתיד חדש.
בארה"ב חלו שינויים חברתיים. לחיילים שחזרו משדה הקרב הוצעו תוכניות שיקום, לימוד מקצוע ועזרה בלימודים במכללות. תופעת ה-"Baby-Boom" (ילודה מוגברת לאחר מלחמה) הגבירה את הצריכה בתחום הרהיטים, מכוניות, בנייה ומגורים ועוד. רבים עברו להתגורר מחוץ לעיר, דבר שהוביל לסלילה של כבישים מהירים. התפתחה התעופה האזרחית. תרבות הקניה במרכזי קניות החלה להתפתח. השיווק והפרסום, תעשיית האריזות, הצפייה בטלוויזיה הגבירו את הצריכה.
בתחום המכוניות חלה התפתחות מעניינת. ארל הארלי, מעצב הבית של חברת ג'נרל מוטורס, עיצב מכוניות עם דימויים מעולם התעופה, ללא קשר עם המבנה המכאני של המכונית.
שאלות חזרה:
1. ציין את השינויים שחלו בהשפעת הטכנולוגיה לאחר המלחמה.
2. ציין את הסיבות שהביאו להגברת הצריכה לאחר המלחמה.
3. תאר את מכונית הקדילק מבחינת סגנון, קו ומקור השראה.

יום ראשון, 14 בפברואר 2010

יום שני, 8 בפברואר 2010

* עיצוב בעת מלחמה (שתי מלחמות העולם) ובהשפעת המלחמה בעת שלום

מתקן משחקים דמוי טיל, ארה"ב שנות ה-50.

אלק איסיגוניס, מכונית "לנדרובר", בריטניה, 1959
לואי קרטייה, שעון "טנק".

השפעת העיצוב הצבאי בעיתות שלום
התפתחויות טכנולוגיות ושיטות ייצור שנוצרו כתוצאה מהמאמץ המלחמתי, יושמו לאחר המלחמה בתחום האזרחי (האחדה וייצור בסרט נע). השיטות הללו פעלו בתחום התעופה, התחבורה ומוצרי צריכה. שימוש במתכות חדשות וחומרים פלסטיים שנעשו בפיתוח טילים לצרכים צבאיים, עבר לצרכים אזרחיים.
עיצוב המשדר כוח ופונקציונאליות, פשטות ללא עיטורים, קווים פשוטים, שימוש בחומרים חדשים, אפיינו את כלי הנשק של שתי המלחמות. הצורות המודרניות תעשייתיות, השפיעו גם הן על העיצוב במאה העשרים.
שאלות חזרה:
1. איזה שיטות ייצור יושמו לאחר המלחמה?
2. מה מאפיין את העיצוב בתקופת מלחמה?
3. תאר את התמונות מבחינת סגנון, קו, ומקורות השראה.

עיצוב בעת מלחמה (שתי מלחמות העולם) ובהשפעת המלחמה בעת שלום

אופנת "יוטיליטי" הנשים יכולות להיראות אלגנטיות גם בתקופת מחסור בעזרת ניצול נכון של שאריות בד.

עיצוב בעורף בעת מלחמה
בעת המלחמה הושפע העורף מתנאים של מחסור. עיתונים, רדיו וקולנוע גויסו כאמצעי תעמולה, הסברה ומידע חשובים. למאמץ המלחמתי גויסו בתחילה הגברים למלחמה. הנשים גויסו לעבודה בתעשייה שחלקה עשתה הסבה לייצור נשק, מדים וכד'.
במרוצת מלחמת העולם השנייה, פעלו מעצבים להתמודד עם מחסור ע"י תכנון מוצרים חזקים ופשוטים, חסכנים בחומר וזולים. בתחום האופנה עיצבו ביגוד מחודש, עשוי מחלקי בגדים ישנים ושאריות בד שנראו אלגנטיים.
שאלות:
1. תאר את המצב בעורף בזמן מלחמה.
2. ציין את תרומתם של המעצבים לעורף בעת מלחמה (התייחס גם לתמונת אופנת "יוטיליטי").

עיצוב בעת מלחמה (שתי מלחמות העולם) ובהשפעת המלחמה בעת שלום

ג'יפ וויליס, מלחמת העולם ה-2

טנק ורכב משוריין, מלחמת העולם ה-2

תעשיית הנשק
בתחילת המאה ה-20, גבר מרוץ החימוש. מלחמות בין רוסיה ליפן והמתח ששרר באירופה הביאו לפיתוח ושיכלול של נשק. במלחמת העולם הראשונה החלו להשתמש במכונות ירייה וחומרי נפץ חדישים, בפגזים ובטנקים משוריינים, במטוסים וצוללות. פיתוח הנשק נמשך והתגבר לקראת מלחמת העולם השנייה. פצצת האטום שהטילו האמריקאים על הירושימה ונגסקי שביפן פותחה בזכות העליונות הטכנולוגית שלהם. האמריקאים הוכיחו שוב שפיתוח תעשיית הנשק שלהם הביא לשיפור הטכנולוגיה והתעשייה האזרחית. במרוצת מלחמת העולם השנייה הם ייצרו את כלי הנשק שלהם בשיטת הסרט הנע ושיטת ההאחדה. מטוסים, כלי רובים, כלי רכב, טנקים וכו' יוצרו במהירות וביעילות בזכות השיטות הללו שהתחילו עוד מתקופת מלחמת האזרחים.
עיצוב כלי הנשק קשור להנדסת אנוש על מנת לתפעלו בקלות וביעילות. עיצוב כלי שיט וטיס התבסס על הידרודינמיות ואווירודינמיות (צורות מעוגלות דמויות טיפה). טנקים וכלי רכב משוריינים עוצבו בצורות גיאומטריות בסיסיות ופשוטות כאשר הדגש היה שצורתם תותאם לפעולה בתנאי שטח קשים.
שאלות חזרה:
1. מה הביא לפיתוח כלי נשק?
2. איזה כלי נשק פותחו בזמן ובין שתי המלחמות?
3. מה גרם ליעילות הייצור בארה"ב?
4. תאר את כלי הרכב שבתמונות מבחינת סגנון, קו, והגורמים לעיצוב זה.