יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

* עיצוב, משטרים ופוליטיקה


ולדימיר טאטלין, דגם למונומנט לאינטרנציונל ה-3, 1919
הצורה האלכסונית המתרוממת כלפי מעלה מבטאת את
תנופת ועוצמת המהפכה והתעשייה הרוסית.



אל ליסיצקי, דוכן דרשה ללנין, 1920
הצורה האלכסונית המתרוממת כלפי מעלה מבטאת את
תנופת ועוצמת המהפכה והתעשייה הרוסית.
גרמניה: פרדיננד פורשה, מכונית "פולקסוואגן", תוכננה
בשטוטגארט, מוצגת בעצרת נאצית בנוכחות היטלר, 1934
יוצרה על פי דרישתו של היטלר כמכונית עממית, זולה
שתתאים לכל אזרח גרמני ולאוטסטרדות החדשות של גרמניה.
גוף המכונית מעוגל, כנפיים מעוגלות. טכנולוגיה חדישה

גרמניה: ספינת אוויר צפלין ברחבת מסדרים, נירנברג, 1936
הספינה ריחפה מעל לכינוסים ולעצרות עם המוניות
כשהיא מלווה את היטלר במסעות התעמולה שלו ברחבי גרמניה.


העיצוב קשור לכלכלה ולהשפעות פוליטיות של המדינה בה הוא פועל. השינויים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים מביאים לידי שינוי בתחום העיצוב. התפתחות התעשייה, הבנייה והתחבורה חייבה התערבות ממשלתית על מנת ליצור סדר. נוצרה תחרות גדולה בין המדינות המתועשות בתחום הסחר הבין-לאומי. עיצוב המוצר תרם לחדשנות ולתחרות. המדינות ניסו למנוע יבוא מוצרים שיפגע בתוצרת המקומית. התחרות והמתח הכלכלי היו בין הסיבות שהביאו לפרוץ מלחמות העולם הראשונה והשנייה.
לפני מלחמת העולם הראשונה היו מדינות מערב אירופה וארה"ב בעלות משטר דמוקרטי. לאחר המלחמה השתלט הפשיזם על גרמניה ואיטליה (פשיזם: אידיאולוגיה ושיטת ממשל לאומנית קיצונית הרואה את הלאום של המאמין בה כנעלה על עמים אחרים ואמונה בקדושת המולדת) והבולשביזם על ברית המועצות (בולשביזם: קומוניזם מדכא ומשליט דיקטטורה על העם). המשטרים הללו היו טוטליטריים. הם התבססו על שלטון של מפלגה אחת. גרמניה ואיטליה שאפו להשתמש אך ורך במוצריהן. היצור והעיצוב היו תלויים במה שהכתיבה המדינה. גישת העיצוב הייתה נסיבתית – לקדם ולהלל את השלטון.
ספינות אוויר מסוג הצפלין, היו סמל להישגי הטכנולוגיה והעיצוב. הן שרתו את התעמולה הנאצית. בזמן נאומיו של היטלר בפני המוני הגרמנים ריחפה מעליו ספינת אויר לציון העליונות והקדמה של המפלגה הנאצית. המדיניות של הכלכלה הנאצית הייתה לפתח את התעשייה, הטכנולוגיה והעיצוב. היטלר דרש שייצרו מכונית עממית ויעילה, קטנה וזולה שתתאים לכל אזרח בגרמניה. כך נוצרה מכונית "חיפושית" תוצרת פולקסוואגן בעיצוב פרדיננד פורשה.
בברית המועצות של אחר המהפכה היה קשר הדוק בין הממשל למעצבים. הם נדרשו לתכנן מוצרים מחומרי מודרניים בתהליכי יצור זולים. כך רצתה המפלגה להגביר את שביעות רצון האזרחים ממנה. האמנים והמעצבים עסקו בעיקר בתחום התעמולה. הם עיצבו כרזות המביעות את רעיון המפלגה הקומוניסטית; יצרו תפאורות, סרטי קולנוע, בגדים, ריהוט, מוצרים לתעשייה שהייתה בבעלות המדינה. המעצבים והאמנים פעלו מתוך אמונה לסדר חברתי חדש בו יהיה שוויון לכל.


שאלות חזרה:

1. ציין את תרומת "עיצוב המוצר" למדינות המתועשות.

2. הסבר את המונחים "פשיזם" ו"בולשביזם" וכיצד הם השפיעו על גישת העיצוב.

3. תאר את המוצרים שלפניך מהבחינות הבאות: גישת עיצוב, סגנון, קו והסיבות לייצורם.

יום שני, 7 בדצמבר 2009

* סגנון ה"קו הזורם" בארה"ב

פרנק לויד רייט, מוזיאון גוגנהיים, ניו יורק, 59 – 1956 - חוץ ופנים.


התפתחות הטלפון מ – 1900 עדשנות ה – 80 (טלפון "הקו הזורם" משנות ה – 50).


ריימונד לווי, מטבח מודרני, שנות ה-40

ריימונד לווי, מקרר חשמלי, דגם "קולד פוסט" לחברת "סירס וריבק, 1935


אורלו הלר, מהדק סיכות, 1936


ארל הארלי, פרסומת למכונית קאדילק, 1958


מכונית מרוץ ודולפינים



אוטובוס אוטופי (תרשים), מטוס, ספינת אויר


בשנות השלושים והארבעים התפתח סגנון ה"קו הזורם". הצורות קיבלו את השראתן מדגים ומציפורים. המבנה היה מבנה אווירודינמי המנוגד במידה מינימלית לזרימת אויר. המבנה האווירודינמי יושם בתחום התעופה – ספינות אוויר ומטוסים. הם עוצבו בצורת טיפה – גוף חלק, מחודד בצד אחד ומעוגל בצד האחר. צורות שאופיינו בקווים זורמים, קצוות מעוגלים, משטחים חלקים וצללית נמוכה. כל זאת על מנת להפחית את החיכוך באוויר ולהגביר את היציבות.
סגנון ה"קו הזורם" עבר גם לתחומי תחבורה שונים. עיצוב מכוניות, קטרי רכבת. הצורות הזורמות תוכננו להשגת חיכוך מינימאלי והתנגדות מועטת ככל האפשר לאוויר או למים. הם שידרו מהירות – חיסכון בזמן ויעילות – חיסכון באנרגיה. הסגנון עבר גם למוצרים לבית ולמשרד כמו מכונות כביסה, שואבי אבק, טוסטרים, מקררים, מכשירי רדיו, טלפונים ועוד.
מוצרים שעוצבו בסגנון זה, היו חלקים, נוחים לניקוי. הם שידרו קידמה ועוצמה טכנולוגית. ייצורם ההמוני הוזיל את מחירם והגביר את תפוצתם.
בסוף שנות השלושים התפשטה הצורה גם לאירופה, במידה רבה הודות לתעשיית הסרטים האמריקנית. הצורות המעוגלות חדרו גם לאדריכלות ועיצוב פנים.
מקורות ההשראה ל"קו הזורם" באו מן הטבע. מהתבוננות בדגים או בציפורים, נתברר שצורת גופם הזורמת ומרקמם החלק (גם נוצות ציפורים), היא היעילה ביותר ליצירת חיכוך מועט ככל האפשר במים ובאוויר. מכאן התפתח המדע בתחומי ההידרודינמיקה – תנועה במים והאווירודינמיקה – תנועה באוויר.

שאלות חזרה

1. מה מקור ההשראה ל"קו הזורם"?

2. תאר את מבנה "הקו הזורם" ואת יתרונותיו.

3. באילו תחומים יושם סגנון "הקו הזורם"?

4. מה שידר סגנון "הקו הזורם"?

5. הסבר את המונח "אווירודינמיקה".

6. הסבר את המונח "הידרודינמיקה".